Affärer vinns. Relationer förtjänas.

Ett porträtt av Stefan Gillberg, KAM-säljare Habo

Det blir snabbt tydligt att vi har en tävlingsmänniska med en avundsvärd disciplin framför oss. Stefan har driv – onekligen – men han är också en lyhörd lagspelare. Vi pratar om passionen för byggande, om rollen som KAM-säljare och om varför lamporna hemma i villan släcks så tidigt på kvällarna.

Att du hamnade på ett bolag som säljer byggdetaljer är ingen slump – eller?

Jag har haft en passion för byggande i många år. Jag gillar både själva skapandet och det fysiska arbetet. Min fru och jag var väldigt delaktiga när vi ritade och byggde vårt hus i Fristad för 11 år sedan. För ett par år sedan totalrenoverade vi också vår sommarstuga i Falkenberg. Vi lade all vår fritid där i flera månader. Vi är ett bra byggteam.

Sedan 2017 jobbar jag med byggdetaljer hos Habo. Jag sökte en utannonserad tjänst och det kändes så rätt med Habo att jag faktiskt lämnade en fast tjänst för ett vikariat. Jag kände redan då starkt både för produkterna och företaget.
Som KAM-säljare har jag ansvar för ett antal kunder inom byggvaruhandeln. För Habos sortiment har jag ofta en huvudansvarig kontaktperson hos varje kedja. Utöver det är jag i kontakt med kategoriansvariga för sortiment som exempelvis ‘Förvaring’ och ‘Beslag’. Sedan vi förvärvade Demerx träffar jag också ansvariga för ‘Badrum’. Och med förvärvet av Pisla med varumärket Muurikka möter jag inköpare för ‘Trädgård’. Fler kontakter innebär mer jobb, men det blir också mycket roligare.

Mitt arbete blev faktiskt mycket effektivare under pandemin då jag inte kunde besöka kunderna fysiskt. Förhoppningen är att behålla det bästa av två arbetssätt – att träffa kunderna fysiskt OCH att hantera korta möten över digitala kanaler. Att träffas i verkligheten är otroligt viktigt för att bygga relationer.

”Att sälja in en produkt är inte svårt. Att förvalta affären och relationen över tid är desto svårare. Det är här vi på Habo har vår styrka.”

Hur ser du på långsiktighet och teamwork?

Jag ser engagemang och driv som de viktigaste egenskaperna för att lyckas skapa långsiktiga kundrelationer. Jag vill att varje kund ska vara nöjd i slutändan. Att sälja in en produkt är inte svårt. Att förvalta affären och relationen över tid är desto svårare. Det är här vi på Habo har vår styrka.
Habo har tusentals artiklar. Jag kan givetvis inte allt om varje produkt, men jag läser in mig på kategorin och skaffar mig en förståelse för kundens lokala marknad. Parat med min erfarenhet inom försäljning av byggprodukter brukar jag träffa ganska rätt.

“Det är en styrka inom Salix-koncernen att vi kan lära av varandra.”

Jag skulle nog säga att jag är lagspelare, även om jag som tävlingsmänniska också är individualist. Jag vill alltid framåt, men strävar efter att engagera andra och dela med mig av mina framgångsrecept. Om jag har lyckats med ett koncept hos en byggkedja eller en enskild butik så vill jag gärna dela med mig av det till andra team inom Habo. Ibland bollar jag idéer med säljare hos systerbolaget Thomée. Vi har ett bra utbyte. Det är en styrka inom Salix-koncernen att vi kan lära av varandra.

“Med de förvärv som har gjorts och görs inom koncernen ser jag att karriärvägarna blir fler och möjligheterna till personlig utveckling ökar.”

Hur göder du ditt driv?

Nu när barnen blivit lite större tränar jag och min fru mycket tillsammans. Vi försöker promenera i princip varje morgon och kör gympass fem gånger i veckan. Här på Habo har vi gym i lokalerna så ibland gymmar jag på lunchen. Jag hämtar energi i träningen. Jag är också mån om att äta bra. Just nu drömmer vi också om att ta oss an ett nytt byggprojekt.
Eftersom det är full fart på dagarna är vi rätt så kvällströtta. Grannarna på området brukar kommentera om lamporna har varit tända hos oss efter tolvslaget. Det är sällsynt!

Vart är du på väg jobbmässsigt?

Jag trivs bra på Habo för att jag själv i stor utsträckning kan påverka min situation. Det är bara jag som sätter gränserna för hur långt jag vill nå. Vill jag utvecklas jobbmässigt så är det ingen som stoppar mig. Tvärtom. Med de förvärv som har gjorts och görs inom koncernen ser jag att karriärvägarna blir fler och möjligheterna till personlig utveckling ökar. Jag upplever också att man från företagets sida verkligen ser människor som vill framåt, inte minst när någon själv uttrycker sådan vilja.

Salix People

Malin Berg

Malin Berg kom till Thomee utan att kunna ett jota […]

Läs mer

Salix People

Fredrick Landgård

Dalmålet sitter djupt inrotat i Fredrick Landgård, men som produktchef […]

Läs mer

Salix People

Erika Görjevik

Erika är hållbarhetsansvarig på Miljöcenter och har hittat tron på […]

Läs mer

Arbeta inom Salix Group.

Engagerade medarbetare är det viktigaste vi har. Vår medarbetarfilosofi handlar om att vara en attraktiv arbetsgivare med en arbetsplats där man trivs, känner sig delaktig och får utrymme att utvecklas i egen takt. Vi är alltid öppna och nyfikna på nya möten och kontakter. Varmt välkommen att kontakta våra respektive verksamheter om du är intresserad av att jobba hos oss alternativt hör av dig till vår CHRO Krister Svantesson på krister.svantesson@salixgroup.se.